Nazofarenks (Geniz) Kanseri Tanı ve Tedavisi

Farenks boyun ve boğazın üç bölümlü bir alanıdır. Nazofarenks üst bölümdür, Orofarenks orta bölümdür, Hipofarenks en alt bölümdür. Nazofarenks burnun arkasında, yumuşak damağın gerisinde yer alır.

Farenksin yandan görünümü.

Nazofarenks kanserinin ilk belirtisi genellikle boynun üst kısmında bir lenf bezi şişliği şeklinde olur. Diğer belirtiler şunları içerebilir:

Burun tıkanıklığı

Burun kanaması

Baş ve yüz ağrısı

İşitme azalması

Kulak çınlaması

Normal kulak zarı.

Nazofarfenks kanseri ve diğer nedenlere bağlı olarak oluşan Östaki Tübü fonksiyon bozukluğu sonrası kulak zarında çökme ve orta kulakta sıvı birikimi meydan gelir ve bu da işitme kaybı ve çınlamaya neden olur.

Nazofarenkskanserinini nedeni kesin olak bilinmemektedir, ancak Epstein-Barr virüsüne maruz kalmak nazofaringeal kanser gelişme riskini artırır. Her yaşta ortaya çıkabilir ancak 50 ila 60 yaşlarında ve erkeklerde daha sık görülür.

Tanı burnun arkasına bakmak için yapılan endoskopi ve buradaki kuşkulu bölgelerden alınan biopsi ile konur. Nazofarenks kanserinin hücre tipine göre üç türü vardır. Tanıda tümörün boyundaki lenf bezlerine veya vücuttaki diğer organlara yayılımını belirlemek için radyolojik tetkikler (Boyun MRG, Akciğer BT, Karın USG, PET tarama gibi) istenebilir.

Tedavide en sık yöntemler Radyoterapi ve kemoterapidir. Birlikte veya ayrı ayrı kullanılabilirler. Radyoterapi (radyasyon tedavisi), kanser hücrelerinin bölünmesini durdurur ve tümörün büyümesini yavaşlatır. Radyoterapi ayrıca kanser hücrelerini yok eder ve tümörleri küçültebilir veya ortadan kaldırabilir. Radyoterapi genellikle haftada 5 gün uygulanır ve 5-6 hafta sürer.

Kemoterapi nüksleri azaltmak ve semptomları kontrol etmek için kullanılır.

Radyoterapi ve kemoterapi tedavisi ile boyundaki lenf düğümlerindeki yayılım kontrol edilemezse, bu lenf düğümleri boyun diseksiyonu ameliyatı ile çıkartılır.