Tiroid ve Paratiroid hastalıkları

Tiroid ve Paratiroid Hastalıkları

Tiroid bozuklukları tipik olarak tiroid bezi (boynun alt kısmında bulunan küçük, kelebek şeklinde bir bez) çok fazla veya çok az hormon saldığında ortaya çıkar. Bu tür bir dengesizlik, vücudun proteinleri, yağları ve karbonhidratları nasıl metabolize ettiğini ve ayrıca enerjiyi nasıl kullandığını, oksijen tükettiğini ve ısı ürettiğini düzenleyen işlevlerde rahatsızlık yaratabilir. Tiroid bezi tarafından tiroid hormonu üretimi, beyin tabanındaki küçük bir bez olan hipofiz bezi tarafından üretilen başka bir hormon tarafından düzenlenir. Hipofiz bezi ve tiroid bezleri vücut için doğru miktarda tiroid hormonu üretmek için birlikte çalışırlar. Çok az tiroid hormonu üretilirse, insanlar hipotiroid olarak kabul edilir; Tiroid hormonu fazla üretilirse hipertiroidi teşhisi konur.

Paratiroid bezleri (normalde tiroidin arka yüzeyine yakın veya ona bağlı dört bez) vücuttaki kalsiyum seviyelerini kontrol ederler. Hiperparatiroidizm normal kalsiyum seviyelerinin (çok fazla PTH üreten paratiroid bezleri) neden olduğu bir durumdur ve kemik erimesi (osteoporoz), böbrek taşları, kronik yorgunluk  gibi olumsuz etkilere yol açabilir. Tersi bir problem olan hipoparatiroidizm, paratiroid bezleri yeterli PTH üretmediğinde ortaya çıkar, bu da düşük kan kalsiyum seviyelerine yol açar ve kasları, sinirleri ve diğer işlevleri olumsuz etkiler.

Tiroid ve Paratiroid bozukluklarının tanısı öykü ve fizik muayene ile başlayan ve ardından bozukluğun tanımlanmasında önemli olan kan tetkikleri ile konur.

Ultrason tanıda çok yararlıdır, tiroid ve paratiroid bezlerinini yapısı hakkında detaylı bilgiler verir. Ayrıca boyundaki lenf düğümleri de değerlendirilir ve gerekirse iğne biyopsisi de yapılır. Tanıda yararlı olan diğer görüntüleme testleri arasında BT, MRI ve radyoiyot taramaları ve PET taramaları gibi nükleer tıp testleri bulunur. Her hasta için hangi tedavinin en iyi olduğuna karar vermek, hastalığın nedeni ve ciddiyetinin yanı sıra bir dizi başka faktöre de bağlıdır.

Tiroid nodülleri, tiroid bezindeki büyüme alanlarıdır. Oldukça sık görülürler ve normal boyutta veya büyümüş tiroid bezinde bulunabilirler. Nodüllerin yaklaşık% 95’i iyi huyludur veya kanserli değildir, bu durumda özel bir tedaviye gerek yoktur ve nodüllerin zamanla bir sorun haline gelmediğinden emin olmak için takip  edilebilir. Eğer nodülünüzün kanserli olabileceğinden veya nefes alma veya yutma sorunlarına neden olacak kadar büyük olduğundan şüphe duyulursa, ameliyat önerilebilir. Tiroidin ameliyatla alınması (tiroidektomi) güncel olarak çok küçük bir kesi ile veya kesi olmadan, ses teli sinirleri ameliyat sırasında tanınıp monitorize edilerek uygulanmaktadır.

Hipertiroidizm, vücut metabolizmasının hızlanmasına neden olan aşırı aktif bir tiroidin neden olduğu bir hastalıktır. Kilo kaybına, daha hızlı kalp atışına, terlemeye veya gerginlik hissine neden olabilir. Graves Hastalığı, hipertiroidizmin ana nedenlerinden biridir. Otoimmün bir hastalıktır, kadınlarda erkeklerden daha sık görülür ve özel bir tür göz anormalliği (Graves’in göz hastalığı) ile karakterizedir.

Hipertiroidizm eğer tedavi edilmezse ciddi kalp, sorunlarına yol açabilir. Hipertiroidizm için en yaygın tedaviler, anti-tiroid ilaçları ve radyoaktif iyottur. Bazı hastalarda ise tiroidin alınması (tiroidektomi) daha uygundur.

Hipotiroidizm, az aktif bir tiroidin neden olduğu, saçta veya deride değişikliklere, yorgunluk ve halsizliğe ve hafıza problemlerine vyol açabilen bir bozukluktur. Hashimoto hastalığı olarak da bilinen Hashimoto Tiroiditi, vücudun bağışıklık sisteminin tiroid dokusuna saldıran ve salgı bezine zarar veren antikorlar üretmesine neden olan ve yetersiz üretim yapan bir tiroide yol açan bir otoimmün hastalıktır. Hipotiroidizm, genellikle tiroid bezi tarafından yapılan ana tiroid hormonuyla aynı olan tiroid hormonu ilacı ile tedavi edilebilir.

Hipoparatiroidizm, vücut yeterli PTH hormonu üretmediğinde ve kalsiyum seviyeleri normalin altına düştüğünde ortaya çıkar. Hipoparatiroidizm genellikle D vitamini (kalsitriol) ve kalsiyum tabletleri ile tedavi edilir. Dozajları optimize etmek için dikkatli izleme gereklidir.

Hiperparatiroidizm, kalsiyum seviyeleri normalden yüksek olmasına rağmen vücut PTH hormonları üretmeye devam ettiğinde ortaya çıkar. Birincil Hiperparatiroidizm, paratiroid bezlerinin bir veya daha fazlasında iyi huylu veya kanserli olmayan tümörlerin büyümesi nedeniyle kandaki kalsiyum seviyelerinde artış. sebebiyle gelişir. Hem kalsiyum hem de PTH seviyelerinin normalin üzerinde olmasına neden olur.
İkincil Hiperparatiroidizm, D vitamini eksikliği veya böbrek yetmezliğine bağlı olarak paratiroid fonksiyonundaki bir değişikliktir. D vitamini eksikliği ilaçla tedavi edilir ve ameliyat gerektirmez. Böbrek yetmezliğine bağlı ikincil hiperparatiroidizmli ve aşırı derecede yüksek paratiroid hormon düzeyleri olan hastalarda, durumu yeterince kontrol etmek için ameliyat gerekebilir.
Üçüncül Hiperparatiroidizm, böbrek nakli yapılan ve anormal derecede yüksek paratiroid hormonu ve kalsiyum seviyelerine sahip hastalarda görülür.

Birincil ve üçüncül hiperparatiroidizm için, cerrahi tedavi tercih edilen yöntemdir. Büyümüş veya aşırı aktif paratiroidin cerrahi olarak çıkarılması, paratiroid bozukluğunu kalıcı olarak iyileştirir ve cerrahide minimal invaziv teknikler kullanılır.

Aşağıdaki videolarda tiroidektomi sırasında ses teli sinirlerinin ameliyat sırasında elektrofizyolojik olarak tanınmasına ait görüntüler yer almaktadır.