Ağız Kuruluğu

Tükürük salgısı sağlıklı bir ağız için çok önemlidir. Sağlıklı ve yeterli tükürük yiyecekleri nemlendirir, yıkar, yiyecek parçacıklarını diş ve diş etlerinden temizler ve insanların yutulmasına yardımcı olur. Ek olarak, tükürük, dişleri güçlü tutmaya ve diş çürümesine karşı savaşmaya yardımcı olan kalsiyum ve fosfat gibi mineraller içerir.
Xerostomia (Kserostomi) olarak da adlandırılan ağız kuruluğu, ağzı yeterince ıslak tutmak için gerekli miktarda tükürüğün bulunmaması durumudur. Ağız kuruluğu zaman zaman herkesin başına gelebilir; örneğin, gergin veya stresli olunduğunda normalde geçici ağız kuruluğu görülebilir. Ancak ağız kuruluğu devam ederse çiğnemeyi, yutmayı ve hatta konuşmayı zorlaştırabilir. Ağız kuruluğu ayrıca ağızdaki diş çürümesi veya mantar enfeksiyonları riskini de arttırır, çünkü tükürük zararlı mikropları kontrol altında tutmaya yardımcı olur.
Ağız kuruluğu yaşlanmanın normal bir parçası değildir. Ağız kuruluğunuz olduğunu düşünüyorsanız, ağzınızın neden kuru olduğunu öğrenmek için doktorunuza başvurun.
Ağız kuruluğunun birkaç olası nedeni vardır:Bazı ilaçların yan etkileri: Bir çok ilaç tükürük bezlerinin daha az tükürük yapmasına neden olabilir. Örneğin, yüksek tansiyon, depresyon ve mesane kontrolü sorunları için kullanılan ilaçlar genellikle ağız kuruluğuna neden olur.Hastalıklar: Sjögren sendromu, HIV / AIDS ve diyabeti ağız kuruluğuna neden olabilir.Radyasyon tedavisi: Kanser tedavisi sırasında tükürük bezleri radyasyona maruz kalırlarsa zarar görebilir.Kemoterapi: Kanseri tedavi etmek için kullanılan ilaçlar tükürüğü kalınlaştırabilir, bu da ağzın kuru hissetmesine neden olur.Sinir hasarı: Baş veya boynun yaralanması, tükrük bezlerine tükürük salgılayan sinirlere zarar verebilir.
Ağız kuruluğu belirtileri şunlardır:Ağızda yapışkan, kuru bir hisÇiğneme, yutma, tatma veya konuşma sorunlarıAğızda yanma hissiBoğazda kuru bir hisDudaklarda çatlamaKuru, pürüzlü bir dilAğız yaralarıAğızda bir enfeksiyonAğız kokusu
Doktorunuz tıbbi geçmişinizi gözden geçirdikten sonra tanı için aldığınız ilaçları sorgulayabilir. Ayrıca kan testleri veya ne kadar tükürük ürettiğinizi ölçen bir test önerebilir.
Ağız kurulunuzun nedenine bağlı olarak en  uygun tedavi önerilir. Örneğin, ilaç ağız kuruluğuna neden oluyorsa, doktor ilaçları değiştirmeyi ya da dozajları ayarlamayı önerebilir ya da tükürük salgısını arttırıcı bir ilacı önerebilir.
Ayrıca bol su içmek, şekersiz sakız çiğnemek, sigara ve alkolden uzak durmak gibi atabileceğiniz öz bakım adımları da yararlıdır. İyi bir ağız bakımı ve düzenli diş muayeneleride  ağzınızı sağlıklı tutmanıza yardımcı olacaktır.
Ağız kuruluğu yakınmalarını aşağıdakilerle hafifletebilirsiniz:
Sık sık su ya da şekersiz içecekleri yudumlayın.Yemek sırasında su veya şekersiz bir içecek yudumlayın. Bu çiğnemeyi ve yutmayı kolaylaştıracaktır. Ayrıca yemeğin tadını da artırabilir.Kahve, çay ve bazı gazlı içecekler gibi kafeinli içeceklerden kaçının. Kafein ağzını kurutabilir.Tükürük akışını uyarmak için şekersiz sakız çiğneyin veya şekersiz şeker emin; narenciye, tarçın ya da nane aromalı şekerler iyi seçeneklerdir. Bazı şekersiz sakızlar ve şekerler ksilitol içerir ve diş çürüklerinin önlenmesine yardımcı olabilir.Kuru ağızda acıya neden olabilecek baharatlı veya tuzlu yiyeceklerden kaçının.Sigara, diğer tütün ürünleri veya alkolden uzak durun. Geceleri ağız nemlendirici sper veya sıvıları kullanın.Doktorunuz muayene sonrası size uygun olan bir ilacı reçete edecektir.